Tidligere i år «oppdaga» jeg en ny art som jeg aldri hadde hørt om blant norske snegler, Euomphalia strigella. Og konkluderte med at de sneglene jeg tidligere trodde var Fruticicola fruticum egentlig var E. strigella.

Nå viser det seg at de er F. fruticum likevel. Mye av forvirringen skyldes at de fleste bilder av arten bare viser tomme skall, samt at F. fruticum finnes i mange fargevarianter. Saken er at de i levende live kan se ganske like ut. Begge artene har ganske gjennomsiktige skall og en spraglete kropp, og begge skal finnes over omtrent det samme området i Norge (langs kysten, fra svenskegrensa til og med Sørlandet. Forskjellen sees best i skallets navle, som er videre hos E. strigella (1/5 av skallets diameter) enn hos F. fruticum (1/7 av skallets diameter). Unge E. strigella har dessuten hårete skall.

fruticcola

Nå er jeg desto mer oppsatt på å finne E. strigella i Norge. Det aner meg at disse artene er forska svært lite på her og at man kan gjøre vitenskapelig nytte ved å kartlegge utbredelsen her.

About Tarald

Born 1977 in Norway and have mostly stayed here since. I'm a writer with two collections of poems on my record, and I'm a transsexual man (FtM).

Legg igjen en kommentar

