Før påske dro jeg altså tilbake til åstedet for mitt livs første utenlandstur (med unntak av dagstur til Sverige); Nice. Ikke for å bade (litt i kaldeste laget), ligge på stranda eller drikke sjampanje med de rike, men for å oppleve naturen i utkanten av byen og fjellområdene innover i landet.

Jeg var så heldig at to av bussene som går i utkanten av storbyen hadde holdeplass rett utenfor døra der jeg bodde (de skyldtes bare flaks, ikke god planlegging). Første dagen dro jeg derfor til den lille landsbyen Saint Pancrace.

This slideshow requires JavaScript.

Dagen etter tok jeg toget, Train des Merveilles, til Saorge. Jeg begav meg ut på en tur som var litt i overkant for min dårlige form, men ble rikelig belønna med utsikt og opplevelser. Stien gikk rett opp fra stasjonen, såpass bratt at jeg ikke turde gå ned igjen. Fantastisk landskap!

Den tredje dagen ble det nok en busstur opp i åsene, til Falicon. Det ble en kald tur, men jeg fant mange snegler, deriblant Marmorana muralis, Helix aspersa og Otala punctata. Jeg dro tilbake en annen dag for å se landsbyen i sol også.

This slideshow requires JavaScript.

Den siste dagen før hjemreise var det på tide med en togtur igjen, med Train des Pignes (Chemins de Fer de Provence). Første gang jeg var i Nice, med franksklassen på videregående, besøkte vi Entrevaux og landsbyen gjorde et dypt inntrykk på meg. Det gjorde den nå også, og jeg fant mange fine snegler. Da jeg var på vei ned fra festningen begynte det å lyne og tordne, og sneglene visste å sette pris på regnet som hølja ned.

Jeg vil anbefale både Falicon, Saorge og Entrevaux til andre, selv uten snegleinteresse. Jeg tør ikke love at jeg aldri drar tilbake hit, men jeg skal forsøke å få sett litt mer av verden først. På begge togstrekningene finnes det flere landsbyer som sikkert er like spennende.

Liste over sneglearter jeg så:

Helix aspersa (Nice, Falicon, Entrevaux)
Pomatias elegans (Entrevaux, Saint Pancrace)
Otala punctata (Nice, Entrevaux, Falicon)
Zebrina detrita (Entrevaux)
Zonites algirus (Entrevaux)
Macularia niciensis (Falicon, Entrevaux)
Xeropicta derbentina (Falicon) (usikker)
+  et par uidentifiserte arter

About Tarald

Born 1977 in Norway and have mostly stayed here since. I'm a writer with two collections of poems on my record, and I'm a transsexual man (FtM).

Legg igjen en kommentar

