I dag kom boka jeg har ønska meg siden den kom ut i 2012. Den omhandler alle sneglearter i Europa som lever på land eller i ferskvann (samt andre bløtdyr i ferskvann), det vil si over 2000 sneglearter. Jeg har ikke veid den, men den er dessverre dårlig egna som sengelektyre, og den svei i lommeboka. Jeg bestilte den fra Pemberley books for 105£, altså over 1000kr.

Boka er spekka med bilder av tomme skall (jeg skulle selvsagt ønska meg bilder av levende snegler, men målgruppa er nok skjellsamlere) og kart over utbredelsesområder. Dette er den eneste boka som gir et oppdatert  bilde av utbredelsen av norske sneglearter. Siden kartene gjelder for hele Europa (Norge har ingen stedegne arter som bare finnes her), er de ikke særlig nøyaktige, men de gir i hvertfall et bilde av om en art bare finnes på Østlandet, bare langs kysten eller om den dekker hele Norge. Jeg mener fortsatt at det burde finnes en egen bok for Norge (evt. Skandinavia/Norden). Heldigvis var det ikke bare for de norske artene at jeg punga ut med denne formuen. Etter hvert skal jeg oppdatere min liste over norske snegler med opplysninger fra boka.

Jeg synes boka er helt fantastisk, selv til den prisen. Størrelsen gjør den uegna som feltguide, men spesielt for Øst-Europa og Middelhavsområdet er den gull verdt. Hittil har bøker om europeiske snegler konsentrert seg om Nordvest-Europa eller mindre områder lenger sør. Og for Øst-Europa har man støtt på en språkbarriere.

Håndbøker som denne burde forresten være perfekt egna som ebøker, ettersom størrelse og vekt ikke spiller noen rolle og flere bilder kan inkluderes. Samtidig er det begrensa hvor store summer folk vil bruke på ei ebok, i alle fall foreløpig, og et slikt prosjekt vil derfor neppe lønne seg. Et alternativ kunne være ei nettside med betalingsmur.

About Tarald

Born 1977 in Norway and have mostly stayed here since. I'm a writer with two collections of poems on my record, and I'm a transsexual man (FtM).

One response »

  1. […] har gjort min første oppdagelse ved hjelp av den store boka om europeiske snegler. De sneglene jeg har tatt for å være Fruticicola fruticum (busksnegl) er […]

Legg igjen en kommentar

