I dag kom mine tre irrgrønne rovsnegler fra England (opprinnelig fra Kamerun). Jeg er veldig spent på om jeg får dem til å trives, men håper inderlig det! De er en slags Edentulina sp. (kanskje E. obesa?).

DSC_0255

Virkelig elegante skapninger som kan strekke seg langt!

DSC_0258

DSC_0250

De ankom i en boks med mose og hadde klart turen helt fint, selv om mosen var blitt ganske tørr.

DSC_0267

Alle tre på kanten av deres nye hjem. De er overraskende vanskelige å fotografere. Husenes grønnfarge skyldes bare at kroppsfargen skinner gjennom det egentlig hvite skallet. Fotografert med blits ser man det lettere enn med det blotte øye.

De virker ikke sultne og det bekymrer meg litt, men prøver å si til meg selv at de er nattaktive og kanskje ikke spiser om dagen. Maten er her representert ved en ung Leptaxis undata. De har fått et variert utvalg av tilgjengelige snegler.

De virker ikke sultne og det bekymrer meg litt, men prøver å si til meg selv at de er nattaktive og kanskje ikke spiser om dagen (og jeg har bare hatt dem noen timer). Maten er her representert ved en ung Leptaxis undata. De har fått et variert utvalg av tilgjengelige snegler.

Jeg har ingen anelse om hvor mye de spiser, hvor ofte, eller hvor store byttedyrene kan være. Selv er de bare ca 3cm. Det kan bli en utfordring å mate dem gjennom vinteren, men det skal gå bra.

About Tarald

Born 1977 in Norway and have mostly stayed here since. I'm a writer with two collections of poems on my record, and I'm a transsexual man (FtM).

5 responses »

  1. jungeljens sier:

    Hei, hvordan går det med disse? Spiser de?

  2. Elisa sier:

    Skal de leve i glass terrarie,eller kan de leve i plast kasse? Og kan de ha samme torv som andre arter?

    • Tarald sier:

      De vil helst ha litt klatremuligheter, men plast eller glass spiller ingen rolle. Jeg tror det beste underlaget ville være løv og mose, men torv bør gå bra. Som sagt levde ikke mine så lenge, så jeg har ikke så mye erfaring med dem.

Legg igjen en kommentar

