I dag var jeg innom en dyrebutikk for å kjøpe en asiatisk jegersnegle (Anentome helena). Dette er en kjøttetende snegle som har spesialisert seg på å spise andre snegler. Den kommer stort sett til å gå i et kar for seg selv, men jeg trenger litt opprenskning i sneglebestandene mine.

I den samme butikken hadde de fått inn noen snegler jeg aldri har sett før, så det var klart jeg måtte ha en av dem. De kalte dem langnesesnegler, med det latinske navnet Stenomelania torulosa. Og et par sebrasnegler (Neritina natalensis) kjøpte jeg også:

Sebrasnegle - Neritina natalensis

Ingen av disse formerer seg i fangenskap. Sebrasneglene har en innvikla oppvekst som involverer saltvann og brakkvann. Langnesesneglen vet jeg veldig lite om, men alle referanser jeg finner nevner at de ikke formerer seg i ferskvann. Jeg drar nok uansett tilbake på mandag for å handle flere.

Jeg synes det er veldig synd at mange av de tilgjengelige akvariesneglene ikke formerer seg. Det virker lite bærekraftig, og gjør hold av dem kjedeligere. Eplesnegler, sandsngeler og posthornsnegler formerer seg, men de er så vanlige og blir fort mange. Og så er det fryktelig synd at bløtdyr dør som fluer i akvariebutikkene.

Jeg skal ta skrittet over i saltvannsverdenen om ikke lenge. Planen er å tømme kombikaret (som jo egentlig er et 30liters akvarium) og fjerne skilleveggen. Det første som kommer oppi der blir en av mangrovene mine, siden den vil trenge langsom tilvenning til saltvann. Når vannet er salt nok, skal jeg putte oppi såkalt levende sand og stein. Så må det stå omtrent en måned. Da hiver jeg oppi noen makroalger, venter litt til og så er det klart for sjøsnegler. Det blir spennende å se om jeg får det til. Målet er å ha abalonesnegler, som er litt vanskelige og krevende, så det blir ikke de første jeg kjøper.

Om Tarald

Born 1977 in Norway and have mostly stayed here since. I'm a writer with two collections of poems on my record, and I'm a transsexual man (FtM).

Legg igjen en kommentar